Kylpyhuonekalusteista myyntivaltti
Saadakseen markkinoille uusia tuotteita Finnmirror käynnisti syksyllä 1990 Inaria-kylpyhuoneprojektin. Espanjasta hankittiin sitä varten Salgarin kalusteet ja Ranskasta Porcherin hanat ja altaat. Jakelutieksi kaavailtiin K-rauta-ketjua. Finnmirror halusi kuitenkin modifioida Salgarin lattiaan ulottuvat kalusteet seinään kiinnitettäviksi, sillä muuten suomalaisten ei uskottu innostuvan tuotteesta. Tähän espanjalaiset eivät suostuneet. Kylpyhuoneajatus jäi kuitenkin muhimaan.
Vuonna 1995 Finnmirror käynnisti uuden projektin, jonka päämääränä oli luoda peilien, säilytysratkaisujen ja valaistuksen avulla markkinoille ”uusi eurooppalainen” vaihtoehto kylpyhuoneiden sisustukseen. Projektissa kehitettiin kokonainen kylpyhuonekalustemallisto, jonka nimeksi valikoitui Picard. Myyntikanavana toimivat Keskon K-raudat.
Finnmirror oli jo aikaisemmin palkannut Jarmo Nissisen markkinoimaan Inariaa. Nyt hän siirtyi mukaan kylpyhuoneprojektiin, jossa Nissinen teki tuotesuunnittelua yhdessä Jaana Luodon kanssa Ilkka Rämön vastatessa teknisistä kuvista. Finnmirrorin valttikortti olivat itse valmistetut peilit, joita saatettiin suunnitella monen muotoisiksi ja kokoisiksi. Oli suoraan tasosta lähteviä isoja peilejä sekä hyllyin varustettuja peilejä. Kilpailijoilla ei vastaavia ollut.
Jarmo Nissinen: ”Kun oli entuudestaan hyvä maine, oli helppo lähteä myymään kylpyhuonekalusteita. Jos pyysi audienssia kauppiaalta, niin harvemmin sanottiin, että älä tule.”
Toinen Finnmirrorin valtti olivat kaapit, joita voitiin valmistaa eri levyisinä ja korkuisina. Tähän asti kuluttajat olivat joutuneet valitsemaan kylpyhuonekalustemarkkinoilla aina erikseen mieleisensä ala- ja sivukaapit sekä yläkaapin ja peilikaapin. Picardin myötä asiakkaille tarjottiin valmista kalustekokonaisuutta, joka sisälsi peilikaapin, valaisimen, yläsivukaapin, alasivukaapin, altaan ja allaskaapin. Picard oli helppo sekä myyjälle että asiakkaalle, sillä kyseessä oli yksi tuote ja yksi hinta.
Kylpyhuonekalusteiden valmistukseen Finnmirror hankki uusia koneita ja laitteita, kuten jyrsimen, jolla saatiin peilien koristeluun erilaisia hiontoja ja silkkipainokuvioita. Altaat Finnmirror osti ensin kotimaasta ja sitten Ruotsista.
Kun Picard-kylpyhuonekalusteiden myynti alkoi vuonna 1996, olivat odotukset Finnmirrorissa korkealla. Kauppa kehittyikin hyvin vuosikymmenen lopulla, ja vuonna 2000 kylpyhuonekalusteiden myynti lähes kaksinkertaistui edellisestä vuodesta. Picardista Finnmirror saikin toisen tukijalan Inaria-liukuovien rinnalle.
Koska Picard-kalusteet kävivät K-raudoissa ja Rautia-ketjussa hyvin kaupaksi vuosituhannen vaihteessa, päätti Kesko tuoda markkinoille oman kylpyhuonekaluste-brändin. Sen nimeksi tuli Gentia, ja valmistuksesta vastasi Finnmirror. Gentiaa tehtiin poikkeuksellisesti valmiiksi varastoon, sillä kun tilauksia tuli, oli niihin vastattava nopeasti.
Kesko luopui vuosikymmenen lopulla Gentiasta, jolloin Finnmirrorin alihankintatyö päättyi.