Markkinoinnin ja myynnin uudet metodit

Messut muodostivat pitkään Finnmirrorin ja sen edeltäjän Mäkisen Kuvastimen merkittävimmän markkinointikanavan. Osallistuminen messuille oli sisustustavaroita myyvälle yritykselle elinehto, koska ne tarjosivat näkyvyyttä. Huonekalumarkkinoilla messujen aatelia olivat joka toinen vuosi järjestettävät Habitare-messut. Myös ilmoitukset sanomalehdissä ja sisältöartikkelit aikakauslehdissä olivat tärkeitä.

2000-luvun puolivälissä uudet tuulet alkoivat puhaltaa markkinoinnissa, kun internet valtasi tilaa perinteisiltä tavoilta tehdä markkinointia. Samalla Habitare-messut muuttuivat ”elämäntapamessuiksi”, mikä sai Finnmirrorin pohtimaan osallistumistaan. Alaksi Pälän tultua toimitusjohtajaksi vuonna 2007 yritys teki päätöksen jättäytyä kokonaan pois Habitare-messuilta. Messuilla on kuitenkin edelleen roolinsa, kun esimerkiksi lanseerataan uutuuksia suurelle joukolle jälleenmyyjiä.

Jouni Heikkinen: ”Olimme Habitare-messuilla ja mietin missä porukka on. Kaikki olivat siellä, missä olivat taulutelevisiot ja pop soi. Täh! Totesin, että tämä on nyt vaan muuttunut.”

”Kuluttajakaupassa digi on erittäin tehokas”, toteaa Aleksi Pälä. Finnmirrorin mainonta on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana lähes kokonaan digitaaliseksi. Menneiden vuosien aikakauslehtimainokset ovat vaihtuneet ajan hengen mukaan internet- ja some-markkinointiin. Inaria-mainoksen saattaa silti vielä nähdä Helsingin Sanomien etusivulla tai paikallislehtien sivuilla. Myynnin kasvua on haettu myös some- ja televisio-ohjelmayhteistöistä.

Myynnin osalta aiempaan tärkeään rooliin nousivat 2010-luvulla pitkäaikaiset yhteistyökumppanit, kuten kotimaiset keittiövalmistajat, joiden kautta Finnmirror pääsi paremmin kiinni kerrostalokohteiden projektimyyntiin vuosina 2015–2016. Toimintamalli on tarkkaan hiottu: Kun Finnmirror saa kumppaniltaan tilauksen liukuovikaapistosta, se piirretään Finnmirrorissa valmiiksi ja toimitetaan kohteeseen sovittuna aikana, yleensä muiden kalustetoimitusten kanssa. Toimitus sisältää valmiiden kalusteiden lisäksi niiden haalauksen, kuljetuksen, kantamisen ja asennuksen.

Aleksi Pälä: ”Meillä on nykyään yksi Inaria Studio jopa Tukholman Liljeholmissa.”

Viimeisin uusi myyntikanava on K-raudoissa tarjolla oleva Inariaflex.fi-palvelu, joka lanseerattiin syksyllä 2022. Inariaflex.fi luotiin yhdessä Rautakeskon kanssa ja se on käytössä ainoastaan K-radoissa. Rautakesko otti sen myös mukaan ketjumarkkinointiinsa. Myyjät pystyvät suunnittelemaan kaapiston selainpohjaisella ohjelmistolla, joka antaa tuotteelle saman tien myös hinnan.

Koronapandemian aika 2020-luvun alussa oli Inaria-liukuovien ja -säilytysjärjestelmien myynnin kehityksen kannalta hyvää aikaa. Myynnin hyvä kehitys ei kuitenkaan ulottunut kylpyhuonetuotteisiin. Yli vuosikymmenen jatkunut vaisu myynti johti siihen, että Finnmirror päätti lopettaa kyseisen tuoteryhmän vuoden 2022 lopuksi. ”Tässä kohtaa totesimme, että tasajako ei ole taktiikkaa, ja päätimme suunnata kaiken voiman liukuovituoteryhmään” sanoo Aleksi Pälä.